صفحه اصلی > سینما : نشست خبری «تمساح خونی» برگزار شد/ جواد عزتی: «تمساح خونی» اصطلاح انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند

نشست خبری «تمساح خونی» برگزار شد/ جواد عزتی: «تمساح خونی» اصطلاح انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند

نشست رسانه‌ای فیلم «تمساح خونی» امروز (۱۳ بهمن) در دومین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست جواد عزتی کارگردان، کامران حجازی تهیه‌کننده، عباس جمشیدی‌فر، شبنم قربانی، بهزاد خلج، الناز حبیبی از بازیگران فیلم، امیر عاشق حسینی صدابردار، مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز، بابک کریمی طراح صحنه، آرتا ماهان طراح لباس و پدرام افشار نویسنده حضور داشتند.

در ابتدا محمدرضا مقدسیان توضیح داد که هر روز جشنواره به یکی از بزرگان سینما که دیگر میان ما نیستند، تقدیم می‌شود و امروز جشنواره به نام فریماه فرجامی اختصاص دارد. در ادامه یکی از اعضای خانواده فریماه فرجامی روی سن آمد و گفت: از دست‌اندرکاران این برنامه که یاد و خاطره هنرمندان از دست رفته را گرامی می‌دارند، تشکر می‌کنم.

کامران حجازی در ابتدا عنوان کرد: امیدوارم از فیلم خوشتان آمده باشد و ممنونم که این‌جا کنار ما هستید. جواد عزتی نیز در ادامه گفت: خیلی ممنون و دست‌بوس شما هستم که «تمساح خونی» را تماشا کردید.

وی در ابتدا و در پاسخ به اولین سوال درباره الگوهای تجاری در ساخت این فیلم گفت: من می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم را می‌بینم، بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال تفاوت قائل باشم.

عزتی افزود: یادم است روز اول که دور هم‌ جمع شدیم، گفتم من دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش آن حتی یک پیشنهاد کوچک برای سینما داشته باشد. اولین بار بود که کامل این فیلم را در سینمای رسانه تماشا کردم و به نظرم قطعا پیشنهادهایی در فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و… داشته است.

الناز حبیبی نیز درباره تجربه همکاری با جواد عزتی توضیح داد: برای من چیز عجیبی نبود، زیرا تجربه همکاری با آقای عزتی را داشته‌ام و ایشان ۹۰ درصد حواسشان به پارتنرش است. به همه عوامل این کار خسته نباشید می‌گویم.

عباس جمشیدی‌فر درباره همکاری با جواد عزتی بیان کرد: من تجربه کار کردن با آقای عزتی را در جایگاه کارگردان داشتم. اولین نمایشی که در تئاتر بازی کردم به کارگردانی آقای عزتی بود در سال ۱۳۷۹ که در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و در آن سال جایزه اول بازیگری فجر را گرفتم. سه کار بازی کردم که کارگردان آن جواد عزتی بود. شکر خدا در اولین فیلم سینمایی‌اش هم به من اعتماد کرد و با هم کار کردیم.

جمشیدی‌فر افزود: در روندی که خیلی‌ها به کندی جلو می‌روند و به نظرم بد نیست، گاهی افراد بر مبنای نگاه و سلیقه خودشان اثری را خلق می‌کنند که کمدی شریفی است. آقای عزتی چون همیشه شریف فکر می‌کند، بر این اساس بسیار معتقدست و اکثر کارهایی که با آقای عزتی داشتم، همین‌طور بوده و اجازه نمی‌دادند منِ بازیگر، شوخی‌ انجام دهم که خوب نباشد.

شبنم قربانی در ادامه گفت: خوشحالم در این گروه حضور داشتم. آقای عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی هم درخشان بودند و یکی از چالش‌های بزرگ من در این فیلم بازی کردن جلوی آقای جمشیدی‌فر بود.

بهزاد خلج نیز اظهار کرد: دغدغه اول من برای بازی کردن در این فیلم مشق کردن برای جواد عزتی بود. در کار طنز بازی کردن بسیار سخت است، اما نگران بازی در این فیلم نبودم زیرا می‌دانستم جواد عزتی کار را هدایت می‌کند و به خودش دل سپردم.

جواد عزتی درباره فاصله گرفتن از سینمای کمدی عنوان کرد: من ذات سینمای ایران را دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه در سرش بخورد و دائما بگوییم سینمای ایران عقب مانده است. قبل از هر چیزی دوست داشتم سعی کنم مخاطبان با سینما آشتی کنند. من دیدگاه خودم را از کمدی و سینمایی که بلد بودم، جلوی دوربین بردم و قصد مقایسه با کمدی‌های دیگر را نداشتم.

عزتی درباره سوالی درباره پیام فیلم برای مخاطب گفت: خوش باشید!

این کارگردان درباره معنای «تمساح خونی» و وجود فحاشی در فیلم گفت: «تمساح خونی» یک اصطلاح و برای انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند. ما نخواستیم چنین چیزی باشد و فکر می‌کنم فحاشی وجود ندارد ولی اگر فحاشی هم در فیلم بوده عذرخواهی می‌کنم.

پدرام افشار درباره پایبندی به سینمای ژانر در نوشتن فیلمنامه عنوان کرد: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقایان عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایده‌هایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه این‌که صد در صد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانس‌های سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم‌ اولی نبود.

جواد عزتی درباره سوالی درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی فیلم خاطرنشان کرد: یک سال قبل از این فیلم، فیلمنامه دیگری را می‌خواستم جلوی دوربین ببرم که کمدی هم نبود. درباره اکران هم حقیقتا هر کسی دوست دارد تا دقیقه نود کارش را بهتر کند. شاید در نسخه اکران مردمی دوباره تدوین کنیم، اما خیلی تغییر نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر احساس می‌شود در یک سوم پایانی فیلم افت داشته، باید دستی بر فیلم بکشیم. واقعیت امر این است که فیلمنامه غیرخطی نوشته شد و وقتی تصمیم بر کلید زدن فیلم‌ گرفتیم، می‌خواستیم که فیلمنامه را خطی بسازیم.

پدرام افشار در پاسخ به ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی توضیح داد: به نظر من ضرب‌آهنگ فیلم به صورت استاندارد حفظ شده است و در واقع ما به ژانر متعهد بودیم.

مسعود سخاوت‌دوست درباره ساخت موسیقی اثر گفت: فکر نمی‌کردم در طول پروژه با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است زیرا تکلیف‌شان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خنده‌دار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم‌ داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. در نتیجه موسیقی باید ریتم خوبی می‌داشت‌. متأسفانه موسیقی در سالن با دیلی شنیده می‌شد و خود این مسأله که آقای عزتی نمی‌خواستند فیلم را به سمت ابتذال ببرند، در آهنگسازی فیلم موثر بود.

آرتا ماهان نیز بیان کرد: خوشحالم که عضوی از خانواده «تمساح خونی» بودم. نگاه‌ها به لباس در ژانر کمدی در زمان‌های دیگر متفاوت و سخت است. در کل بحث رئال بودن و رقم زدن اتفاقات جدید را در طراحی لباس فیلم در نظر داشتیم‌.

عزتی درباره استفاده از بازیگران مطرح در نقش‌های کوتاه عنوان کرد: به نظرم آن نقش‌ها مهم بودند.

کارگردان «تمساح خونی» افزود: سعید آقاخانی سر فیلمبرداری سریال بود و نتوانستند امروز این‌جا باشد. فکر می‌کنم‌ اولین باری که سال ۷۹ جلوی دوربین یک سریال رفتم، دوربین سعید آقاخانی بود. یک ارتباطی به این شکل بین من و سعید آقاخانی و عباس جمشیدی‌فر وجود داشت. دوست عزیزی نصیحتی کرد و گفت که حتما دوستانت را برای فیلم اول خود دور خودت جمع کن و من هم از این اتفاق جواب مثبتی گرفتم.

عزتی در پاسخ به این‌که متأثر از کدام کارگردان بوده، عنوان کرد: بیشترین تأثیر را از جواد عزتی گرفتم. این فیلم محصول همه عزیزان، بزرگان و گذشتگان بوده که به ما چیزی یاد داده‌اند و نمی‌توانم کسی را نام ببرم. همه ما با چیزهایی که در سینما دیده‌ایم، رشد کرده‌ایم. ۹۹ درصد فیلم‌های بسیار خوب متأثر از گذشتگان خودشان است و باید از آن‌ها یاد کنیم.

کامران حجازی در پایان گفت: بازخوردهای خوبی از شما گرفتیم و حالمان خوب شد. جای سامان لطفیان فیلمبردار و بابک کریمی طراح صحنه در این‌جا خالی است. از علیرضا علویان صداگذار، گروه تولید و… نیز تشکر می‌کنم.

vaghte cinema

دیدگاهتان را بنویسید