صفحه اصلی > سینما : نشست فیلم سینمایی «نوروز» برگزار شد/ تهیه‌کننده پروژه: میکی‌ موس در اینستاگرام نوروز را تبریک می‌گوید ولی ما نسبت به این آیین بی‌اهمیت هستیم .

نشست فیلم سینمایی «نوروز» برگزار شد/ تهیه‌کننده پروژه: میکی‌ موس در اینستاگرام نوروز را تبریک می‌گوید ولی ما نسبت به این آیین بی‌اهمیت هستیم .

نشست خبری فیلم «نوروز» در سانس سوم در خانه رسانه برگزار شد. در این نشست، سهیل موفق (کارگردان)، محمدرضا نادری (تهیه‌کننده)، حمزه ساعی (نویسنده)، بهرام دهقاندار (آهنگساز)، کاوه ایمانی (تدوینگر)، منصور شهبازی (صدابردار)، آزاده قوام (طراح لباس)، سیاوش چراغی‌پور، سحر حسینی، طاها شادی‌فر از جمله بازیگران این فیلم سینمایی حضور داشتند.
در ابتدای این برنامه، محمدرضا نادری توضیح داد: «نوروز» ارثیه ارزشمندی است که سالیان سال طول کشیده به ما برسد، ما هم باید از این ارزش نگهداری کنیم. همچنین همین ابتدا می‌خو‌اهم از فرشته طائرپور یادی کنم.
وی افزود: نوروز مسئله مهمی در کشور ماست و ما به آن توجهی نداریم. متأسفانه میکی‌ موس در اینستاگرام، نوروز را تبریک می‌گوید و خودمان نسبت به این موضوع و این آیین بی‌اهمیت هستیم.
در ادامه سهیل موفق بیان داشت: همواره سعی می‌کنم در تمامی کارهایم، خانواده را در نظر بگیرم و فیلمی بسازم که کودکان بتوانند در کنار خانواده‌هایشان آن را تماشا کنند‌. زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می‌ساختم، توجه دخترم به بابانوئل و کریسمس جلب شده بود و من را به مغازه‌هایی می‌برد که وسایل این جشن به فروش می‌رسد. از آن زمان به بعد این مسأله برایم دغدغه‌ای شد و تصمیم گرفتیم تا فیلم بعدی‌‌ام، درباره نوروز باشد.
وی در ادامه افزود: حدود پنج سال به دنبال سرمایه‌گذار بودیم. چندین کشور نوروز را جشن می‌گیرند و اکنون محدود به مرز جغرافیایی ما نیست. برای ما درد بود که نمی‌توانستیم سرمایه‌گذار پیدا کنیم.
حمزه صالحی تشریح کرد: در این چند سال در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب و غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند.
وی افزود: متأسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارند و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود.
این نویسنده ادامه داد: اگر این فیلم بفروشد یا نفروشد، صادقانه به لحاظ مالی برای من اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌خواهم این را بگویم که پس از این همه سال، اثری درباره نوروز و آیین ساخته شده، حتما این فیلم را در سالن سینما تماشا کنید‌.
صالحی تأکید کرد: دغدغه من در فیلم «نوروز»، فروش نیست؛ بلکه بحث ما دیده شدن این فیلم است. امروز دیدن «نوروز» برای هر ایرانی یک وظیفه ملی است.


در ادامه سیاوش چراغی‌پور درباره نقش‌آفرینی خود در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره از جشنواره به سیمرغ فکر می‌کنید، عنوان کرد: من به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم جایزه و سیمرغ است. سال‌های سال است که دارم کار می‌کنم و در جشنواره‌‌ فیلم فجر دیده نشده است.
وی افزود: البته همین که شما عزیزان اثر را ببینید برای من کافی است. مهم‌ترین دغدغه‌ام تجربه کردن نقش‌های متفاوت است. نقش‌های زیادی در رویاهایم است و در ذهن دارم و امیدوارم کارگردانان برای آن‌ها به سراغم بیایند و بتوانم در نقش‌های رویایی‌ام بدرخشم.
چراغی‌پور اظهار کرد: به جز «نوروز» فیلم «دو روز دیرتر» را هم در این جشنواره دارم که متأسفانه هنوز موفق به دیدن آن نشده‌ام.
بهرام دهقانیار،آهنگساز این فیلم بیان داشت: در روند تولید فیلم، آقای نصیریان در شرایطی نبودند بتوانند در استودیو حضور داشته باشند و صدای ایشان را در یک بخش ضبط کردیم و خودم هم آن را تنظیم کردم.
وی اضافه کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم، عاشقش شدم و احساس کردم ظرفیت زیادی برای ساخت موسیقی دارد. این فیلم ۹۰ دقیقه است و ۸۹ دقیقه آن، موسیقی دارد. «نوروز» پرحجم‌ترین اثری بود که در آن موسیقی وجود داشت و کارگردان هم سکانس به سکانس، ضرب به ضرب در کنار ما برای تولید بود.
دهقانیار تأکید کرد: در این اثر، موسیقی الکترونیک سینمای روز جهان، به کار گرفته شده است. هر آن‌چه در این فیلم به کار بردیم، چیزی کمتر از آثار خارجی نداشت و باید بگویم که موسیقی «نوروز» به‌روز ساخته شده است.
وی اضافه کرد: موسیقی رپ این فیلم انتخابی بوده و اکیداً تصمیم من نبوده و باید از کارگردان بپرسید.
کارگردان در این باره پاسخ داد: از آقای دهقانیار برای تیتراژ که پایه موسیقی رپ دارد، اجازه گرفته بودم. اگر از هر نوجوانی بپرسید، می‌گویند ما شنونده این نوع ژانر موسیقی هستیم. قاعدتا اگر این اثر رپ، مخاطب را اذیت کند در فیلم‌های بعدی به کار نخواهیم برد.
کاوه ایمانی نیز بیان داشت: در سال ۱۳۹۷ با سهیل موفق «پاستاریونی» را کار کردم و پس از آن هم در «نوروز» با هم همکاری کردیم. ما نسخه ۱۰۰ دقیقه‌ای به جشنواره تحویل دادیم و باید بگویم که در ابتدا ۱۷۰ دقیقه بود، اما کارگردان سه روز پیش تأکید کرد که کوتاه‌تر شود و اکنون شما نسخه ۹۰ دقیقه‌ای «نوروز» را تماشا کردید.
وی در ادامه عنوان کرد: ۵۰ دقیقه این فیلم دارای جلوه‌های ویژه بصری است و من سعی کردم پا به پای تمامی عوامل، تدوین خوبی از نسخه ۹۰ دقیقه‌ای ارائه دهم. از نظر من، تصاویر این فیلم بسیار زیباست.


سحر حسینی بازیگر کودک فیلم گفت: بسیار خوشحال هستم در کنار تک تک شما عزیزان هستم‌. در این پروژه حال بسیار خوبی داشتم و تنها خاطره تلخم زمانی بود که من سر صحنه بودم و برادرم تصادف کرده بود.


طاها شادی‌فر دیگر بازیگر کودک «نوروز» گفت: من نقش نامی را در این فیلم بازی کرده‌ام. اول از همه خداوند را شاکر هستم و سپس از کارگردان تشکر می‌کنم‌ که این نقش را به من داد.
وی افزود: خود من هم تاکنون نمی‌دانستم چنین افسانه‌هایی درباره عید نوروز وجود دارد و هدف این فیلم هم نشان دادن افسانه‌ و اسطوره‌های عید نوروز ما بود.
این بازیگر کودک تشریح کرد: نقش پسر نترسی را بازی کردم و باعث افتخار من بود کنار افرادی همچون استاد علی نصیریان بازی کردم‌. طی مدت فیلمبرداری یک بار هم خم به ابروی آقای موفق نیامد و از نظرم اگر ایشان سری به رشته بازیگری هم بزنند قطعا موفق خواهند شد.
سحر حسینی نیز اضافه کرد: از نظر من هم آقای موفق خیلی کارگردان خوبی است و از همکاری با ایشان لذت بردم.


در ادامه آزاده قوام گفت: «نوروز» نخستین تجربه من با سهیل موفق بود؛ اما چندین پروژه با حمزه صالحی کار کرده بودم‌. «نوروز» از لحاظ طراحی صحنه و لباس، اثر سختی بود
کارگردان فیلم ادامه داد: من معقتد هستم برای خانواده‌ها باید فیلم رویایی ساخت. این‌که کاراکترها از طبقه متوسط باشند یا فقیر جامعه، فرقی نمی‌کند؛ بلکه مهم حرفی است که ما می‌زنیم
وی افزود: «نوروز» در ژانر رئال – فانتزی است و در بخش‌هایی چاره‌ای نداشتیم جز این‌که از پرده سبز استفاده کنیم
حمزه صالحی نیز عنوان کرد: اکثر فیلم‌هایی که درباره کریسمس ساخته می‌شود، یک قالب دارد که بازیگر کودک، مأموریتی می‌گیرد. در این فیلم هم ما از این قالب سفر قهرمانانه استفاده کردیم
سهیل موفق با اشاره به بازی علی نصیریان گفت: خیلی سخت توانستیم با استاد ارتباط بگیریم و زمانی که فیلمنامه را به او دادیم، در خانه خودشان نقش را اتود زدند و ما از این اتفاق حیرت‌زده شدیم که استادِ به این بزرگی چقدر عاشق آیین‌های باستانی است. برخی از ترانه‌های فیلم را خود استاد نصیریان و برخی دیگر را علی بحرینی نوشتند.
وی در پایان تأکید کرد: این فیلم حاصل تلاش یک گروه است‌.
در انتها همه حضار به احترام استاد علی نصیریان ایستادند و وی را که در نشست حضور نداشتند، تشویق کردند.

vaghte cinema

دیدگاهتان را بنویسید