صفحه اصلی > سینما : نشست رسانه‌ای «تابستان همان سال» برگزار شد/ محمود کلاری: بابت صدای بد پخش فیلم در سالن عذرخواهی می‌کنم!

نشست رسانه‌ای «تابستان همان سال» برگزار شد/ محمود کلاری: بابت صدای بد پخش فیلم در سالن عذرخواهی می‌کنم!

نشست رسانه‌ای فیلم «تابستان همان سال» امروز (۱۳ بهمن) در دومین روز از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست محمود کلاری کارگردان، علی اوجی تهیه‌کننده، سمیرا حسن‌پور، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرام‌زاده از بازیگران فیلم، کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری، کامیاب امین‌عشایری طراح صحنه حضور داشتند.

علی اوجی در ابتدای نشست عنوان کرد: همیشه زحمت ما روی دوش اهالی رسانه است و از شما تشکر می‌کنم. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید.

محمود کلاری نیز عنوان کرد: من قبلا به نوعی آن طرف صحنه بودم، روزگاری عکاس بودم و در نشریات کار می‌کردم و اکنون این طرف صحنه هستم. در همین ابتدا از شما بابت صدای بد پخش فیلم در سالن عذرخواهی می‌کنم. امروز روز دوم جشنواره است و امیدوارم مجریان برگزاری جشنواره نظم بیشتری به این‌ نمایش‌ها دهند تا فیلم‌ها درست‌تر دیده شوند. دقیقه ۲۰ فیلم افراد در سالن رفت و آمد می‌کردند. من حداقل در جشنواره‌های مختلف جهانی چنین چیزی ندیده‌ام و افراد پس از پخش فیلم دیگر حق ورود به سالن را ندارند.

این کارگردان بیان کرد: اگر افراد نریشن اول فیلم را نشنوند، متوجه داستان نمی‌شوند. واقعیت امر این است که من سعی کردم در این فیلم قصه‌گو باشم؛ دقیقا مانند مادربزرگ خودم. همچنین تلاش کردم ۹۰ دقیقه برای مخاطبان قصه تعریف کنم زیرا در سینمای ما اکنون قصه‌گویی رنگ‌ باخته است و در نهایت باز از شما عذرخواهی می‌کنم البته شاید عذرخواهی وظیفه من نباشد.

وی درباره ساخت تک‌پردگی و خاطره محور بودن فیلم و ریتم کند آن توضیح داد: هیچ تدبیری برای ریتم کند یا تند فیلم نداشتیم. بر اساس تجربه چهار دهه‌ ارتباط با افراد مختلف و آموختن از آن‌ها، فکر کردم در ارتباط با موضوع باید فیلم ساخت و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست‌کاری در این مقوله به فیلم ضربه می‌زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچ‌گونه تند نمی‌شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می‌گیرد. به نظرم فیلم ریتم متناسب با خودش را دارد.

کلاری درباره خراب شدن خانه مادری در پایان فیلم گفت: بافت قدیمی شهر در حال خراب شدن است و جای خود را به یک معماری بی‌هویت می‌دهد. من متولد و بزرگ شده تهران هستم و ریشه خانوادگی‌ام به شمال تهران باز می‌گردد. نیما یوشیج با پدربزرگ من همشهری بودند و شعری از نیما درون‌مایه اصلی فیلم من بود.

کلاری افزود: الفت، مناسبات و آن جنس از روابط دیگر به شکل قابل توجهی رنگ باخته است و درس‌ها و روابط این فیلم جهانی را تصویر می‌کند که به سالیان رشد نسل ما بازمی‌گردد.

سمیرا حسن‌پور عنوان کرد: دوست دارم در ابتدا این را عرض کنم که من آدم خوش‌شانسی هستم زیرا اولین بار در سینما جلوی دوربین آقای کلاری رفتم، جایزه‌ام را در جایی گرفتم که ایشان داور بودند و اکنون هم توانستم در فیلم ایشان بازی کنم.

وی ادامه داد: در این فیلم که در دهه گذشته روایت می‌شد، من نقش مادر «عطا» را داشتم؛ «آتی»ِ این فیلم در دوری شوهرش زندگی می‌کرد و ایفای نقش این شخصیت درون‌گرا باعث شد که از باقی نقش‌هایم جدا شوم.

فریبا نادری نیز گفت: زمان فیلم در گذشته است، اما در نمونه‌های امروزی چنین شخصیت‌هایی هم وجود دارند. زنانی که وضعیت مالی بهتری نسبت به دیگر افراد خانواده دارند و در عین مهربانی از ویژگی‌های دیگری هم برخوردارند. شخصیت این فیلم بلد نیست راحت حرف بزند و عقده‌های دوران کودکی کم کم در وجودش ریشه دوانده است.

وی تأکید کرد: آقای کلاری یکی از بزرگ‌مردان تاریخ سینمای ایران هستند و از هر لحظه این فیلم لذت بردم.

در ادامه رایان سرلک بیان کرد: برای من افتخار بزرگی بود در فیلم آقای کلاری بازی کنم، به من خیلی خوش گذشت و از ایشان بسیار یاد گرفتم. همچینن خوشحالم که کنار بازیگران این فیلم بازی کردم.

وی درباره سخت‌ترین سکانس خود در این فیلم یادآور شد: «تابستان همان سال» در زمستان ضبط شد و در سرمای زمستان باید لباس تابستانی می‌پوشیدیم.

رونیکا بهرام‌زاده نیز مطرح کرد: خسته نباشید می‌گویم به آقای کلاری و اوجی و عوامل پشت صحنه و تمام بازیگران و از آقای کلاری تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند. امیدوارم از بازی من راضی بوده و مردم هم‌ من را دوست داشته باشند.

کوهیار کلاری بیان کرد: اکنون در سینما فیلمبرداران خوبی داریم. من این شانس را داشتم که ۲۲ سال با آقای کلاری کار کنم، اما جایگاه مدیر فیلمبردار بودن این فیلم بسیار متفاوت بود. خیلی شانس بزرگی است کنار کارگردانی فعالیت کنید که خودش خدای فیلمبرداری و زیباترین تصاویر سینمای ایران را ثبت کرده است.

کامیاب امین‌عشایری گفت: من به عنوان طراح صحنه با آقای کلاری در جایگاه فیلمبردار چند فیلم کار کردیم و در این فیلم شرایط فرق داشت.

کار کردن با آقای کلاری این‌گونه است که خودشان مسلط به مسأله هستند و کار کردن با ایشان برای طراح مانند یک کلاس درس است. واقعیت امر این است اگر کم و کاستی وجود داشته قطعا از سمت من بوده است.

حمید نجفی‌راد عنوان کرد: برای من افتخار عجیبی بود توسط آقای کلاری انتخاب شوم و همیشه آرزو داشتم با کارگردانان بزرگ کار کنم. همه ارکان فیلم از کارگردانی، صدا و… فکر شده بود. ما درباره همه جزییات فیلم صحبت می‌کردیم تا چالش‌های زندگی این خانواده درست روایت و مخاطب با کلیت داستان درگیر شود. آقای کلاری با وسواس نریشن ابتدایی را نوشتند تا مخاطب به درستی در قصه فیلم هدایت شود و اگر دوستان احساس کردند ریتم فیلم کُند است، یک بار دیگر فیلم را در یک سالن خوب تماشا کنند. متأسفانه فیلم‌ها در این سالن ذبح می‌شوند.

وی افزود: ما دو ماه و نیم با حضور آقای کلاری «تابستان همان سال» را تدوین و اساسا زندگی کردیم تا زندگی این فیلم درست از آب دربیاید.

علی اوجی درباره دلیل همکاری و همراهی در چنین فیلمی خاظرنشان کرد: من در سینمای تجاری رشد کردم، اما سلیقه‌ام مرا را به این سمت سوق داد. من یک کاراکتر بازیگر دارم که گاهی خودش را فدای یک شخصیت دیگر می‌کند تا چنین فیلمی بسازد. گاهی برای این‌که پول چنین پروزه‌ای را مهیا کنم حتی در یک رئالیتی‌شو هم بازی کرده‌ام.

وی ادامه داد: هر لحظه حضور کنار آقای کلاری برای تمام گروه مانند یک کلاس درس بود. هر فریم این فیلم حساب شده است و ایشان با وسواس دیالوگ‌ها را جلو می‌برد. این را هم بگویم که آقای کلاری کارگردان و آقای کلاری فیلمبردار دو شخصیت متفاوت و هر دو بی‌نظیر هستند.

کارگردان «تابستان همان سال» در پایان خاطرنشان کرد: من در این فیلم بسیار خوش‌شانس بودم و افرادی که کنار من حضور داشتند با تمام وجودشان کار کردند و همه داشته‌شان را گذاشتند تا این فیلم شکل بگیرد. ما در این فیلم یک خانه را به طور کامل ساختیم زیرا به دلایل مختلف در لوکیشن‌های دیگر امکان کار نداشتیم. قرار بود ما اواخر تابستان فیلم را شروع کنیم، اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد مجبور شدیم در زمستان فیلمبرداری کنیم. در طول فیلم هم ‌عاشق این دو بازیگر کوچک شدم که همه شرایط و سختی‌ها را در طول فیلمبرداری تحمل کردند.

vaghte cinema

اخبار مرتبط

مسعود ده‎نمکی: برخلاف خبرسازی‌ها به جز امیرفضلی و دیرباز همه بازیگران در «اخراجی‎ها» حضور دارند

کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» با انتشار یادداشتی به جزئیاتی از وضعیت تولید…

فیلمبرداری «قسطنطنیه» آغاز شد

فیلمبرداری «قسطنطنیه» به کارگردانی کریم امینی آغاز شد. به گزارش رسیده، ساخت…

رقابت «بیست و یک هفته بعد» در جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»

فیلم کوتاه «بیست‌ و یک هفته بعد» به کارگردانی نسرین محمدپور در…

دیدگاهتان را بنویسید