نشست خبری فیلم «ظاهر» با حضور حسین عامری کارگردان، محمدرضا کریمی صارمی تهیهکننده، نسیم باستانی نویسنده، هادی شلالوند مدیر فیلمبرداری، علیرضا نیکو لعل صداگذار، حامد محمودی بازیگر، کیمیا زارعی بازیگر و مریم معینی بازیگر شب گذشته (۱۲ بهمن ماه) برگزار شد.
کریمی صارمی در ابتدای نشست گفت: ممنونم که لطف کردید و تا این ساعت حضور داشتید. سینما به حمایت و نگاه جدید نیاز دارد و این تصور را داشتم که اگر سینما سی نما دارد، یکی از آن ساده، روان و ارزشی بودن آن است. در تمام این سالها که خدمتگزار بودهام این یکی از آنها است. امیدوارم این جریان بتواند یک جریان در سینمای ما باشد.
عامری بیان کرد: درخواست میکنم یک دقیقه ایستاده سکوت کنیم به یاد ظاهرهایی که رفتند تا ما باشیم و کسانی که در گمنامی رفتند تا ما اینجا باشیم.
وی ادامه داد: از همه دوستان که در این کار زحمت کشیدند تشکر میکنم. کمک و حمایت آقای مجیدی و دلپاک خیلی کمککننده بود. آقای کریمی صارمی که اعتماد کردند و خوشحالم در پشت کارم جایی است که فیلمسازهای بزرگ در آنجا کار داشتهاند.
نسیم باستانی در ادامه این نشست گفت: شاید به زعم بعضیها زمان چنین فیلمها و داستانهایی گذشته باشد ولی نمیشود این را کتمان کرد که عدهای بودند، رفتند تا ما اینجا باشیم. البته بیشترین کار را همسرم به عنوان کارگردان داشتهاند.
صارمی گفت: امروز احساس میکنیم از این مدل سینما فاصله گرفتهایم. تهیهکنندهای در جایی از من پرسید چرا این مسیر را برای سینمای خود انتخاب کردهای؟ کانون به عنوان تولیدکننده پیشرو است و معتقد است چنین فعالیتهایی و این ادبیات ضرورت سینماست. قصه این فیلم مربوط به یک جغرافیای خاص نیست و قطعا دنیا چنین مدافعینی خواهد داشت. قصه فراز و فرودهایی دارد و مسیر آنقدر خوب است که منحنی خوبی در فراز و فرود فیلم طی شده است.
حامد محمودی در ادامه نشست درباره چالشهای خود در این فیلم گفت: من دیر به پروژه اضافه شدم و فرصت تحلیل زیادی وجود نداشت، اما با آقای عامری جلسهای داشتیم و درباره بنمایه فیلم و کاراکتر صحبت کردیم.
عامری در ادامه صحبتهای محمودی گفت: فیلم را که نگاه میکنید در کارگردانی مشخص است که سعی کردیم خیلی فیلم نباشد، سعی کردم به عنوان کارگردان دیده نشوم. بازیگرها هم طی صحبتهایی که داشتم تلاش شد زنده بودن را تمام و کمال ایجاد کنیم.
مریم معینی در بخش دیگر این نشست ضمن تشکر از تمام دستاندرکاران فیلم گفت: فیلم یک پروژه بسیار سختی بود و خدا را شاکرم که همه چیز به خوبی پیش رفت. به آقای عامری هم گفتم که شما خیلی خوب بلد هستید از بازیگر بازی بگیرید.
کیمیا زارعی در ادامه بیان کرد: این فیلم اولین تجربه سینمایی من بود و به طرز عجیبی وارد پروژه شدم. از آقای عامری بابت اعتمادشان سپاسگزارم. این فیلم حال و هوای عجیبی داشت و امشب که اینجا هستم بسیار خوشحالم.
در بخش دیگر این نشست هادی شلالوند گفت: سه روز به شروع فیلم مانده بود که من به فیلم اضافه شدم، در جایی که جامعه پر از خبرهای بد بود و من وارد طبیعت شدم و حال دلم در آنجا خوب بود و سعی کردم از نقاشیهای خداوند تصویر بسازم. تلاش شد از قابهای ثابت کمک بگیریم تا اتفاق را پیش ببریم. هر لحظه احساس میکردم خدا در تک تک پلانها به من کمک میکند و واقعا اتفاقات پشت سر هم چیده میشد.
وی ادامه داد: هر چند تدابیری برای قابها انجام میشد، اما خدا را شکر اتفاقات در لحظه پیش میآمد. به نوبه خودم تمام تلاشم را کردم که بهترین اتفاقات را رقم بزنم و حتی در پلانهای ثابت صد در صد توان خود را بگذارم.
علیرضا نیکولعل در بخش دیگر این نشست خبری بیان کرد: درباره این شکل کار باید خیلی مواظب بود زیرا اتمسفر کار باید در راستای قصه و هدف آن باشد. شاید حتی یک افکت بیربط منجر به این میشود که بیننده از فضای قصه دور شود. به همین دلیل است که باید در این ژانرها بسیار مراقبت کرد. جای آقای دلپاک هم بسیار خالی است. ایشان به عنوان استاد بنده با دقت نظری که داشتند نگذاشتند چیزی خلاف قصه باشد تا مخاطب را اذیت کند.
عامری درباره حضور مجید مجیدی گفت: عدهای هستند که با نفسشان تغییر ایجاد میکنند. ایشان در این فیلم بسیار تأثیر و نقش داشتند.
کریمی صارمی در پاسخ به تولیدات و کمکاری کانون پرورش فکری گفت: شاید ما نتوانستیم خوب خود را معرفی کنیم. «بچه زرنگ» به عنوان پرفروشترین فیلم کودک، «باغ کیانوش» به عنوان فیلم بعدی ما، «یدو» و «در آغوش درخت» و فیلم «سمپاش ۱۹۸» که جایزه جهانی گرفته است، از آثار و تولیدات کانون بودند و شاید این اسامی کارگردانها، نام آشناهای سالهای بعد ما باشند.
حسین عامری در ادامه درباره مضمون این فیلم گفت: برخی از فیلمها داستانی هستند و طوری عمل میشود تا اتفاق داستانی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. این داستانها مانند پازل در کنار هم قرار میگیرند و به یک احساس منتهی میشود نه به مضمون.
کریمی صارمی درباره اینکه این فیلم چه مناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و اینکه بدآموزی آن برای بچهها حس میشود، توضیح داد: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است. این چیزی که شما مطرح میکنید سلایق فردی است. این فیلم جز عزت نفس چیزی دارد؟