صفحه اصلی > سینما و فرهنگی و هنری و نقد و هنرمندان : در نشست نقد و بررسی فیلم مطرح شد/ «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم» بر درون نگری همدلانه و نابرابری جنسیتی تأکید دارد

در نشست نقد و بررسی فیلم مطرح شد/ «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم» بر درون نگری همدلانه و نابرابری جنسیتی تأکید دارد

فیلم سینمایی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم» به کارگردانی پت بونیتیپات با حضور فرانک آرتا، روزنامه‌نگار و منتقد سینما، زهرا نوده، مشاور و مربی خود مراقبتی و محسن سلیمانی فاخر، نویسنده و منتقد سینما در فرهنگسرای اندیشه، اکران و نقد و بررسی شد.
به گزارش رسیده، زهرا نوده، مشاور و مربی خودمراقبتی گفت: «چگونه قبل از مرگ مادر میلیونر شویم» روایتی غیرمعمول درباره آدم هایی معمولی است. از آن جهت غیر معمول که ما را با سطحی عمیق تر از روابط تناقض آمیز خانوادگی مواجه می کند، جایی که تکاپو برای دیده شدن و تأیید گرفتن رانه اصلی جریان عشق و محبت است.
وی افزود: تک تک شخصیت‌ها در هر جایی که باشند، در تلاش هستند که به واسطه دیده شدن منافعی کسب کنند. منفعتی که گاه تبدیل به مالکیت خانه می‌شود، گاه پسر خوب خانواده بودن و گاه دختر فداکار و مهربان. منافعی که حتی در قالب تسکین احساس گناه و شرم و خلاء از آن ها نمایان می شود و نه صرفا به دست آوردن چیزی.
دکتر نوده ادامه داد: زیبایی این داستان آن جاست که مسیر برای «ام» و مادربزرگش همین قدر معمولی پیش نمی‌رود و این مادربزرگ و نوه در تعامل مراقبتانه ای که با هم دارند، مسیری از شناخت خود و دیگری را طی می کنند. آن چنان که در پایان عشقی اصیل و معنایی فراتر از اهداف بقامحور خود تجربه می‌کنند.
این مشاور تصریح کرد: سوال این جاست که چه کسی این گونه نیست؟ کدام یک از ما در جایی از زندگی‌مان به دنبالش نبوده ایم؟ کدام یک از ما در مواجهه با خودمان آن آدمی نبوده ایم که برای دیده شدن عشق ورزیده؟ برای به دست آوردن یا فرار کردن و مواجه نشدن مهربانی کرده؟
وی گفت: چه اشکالی دارد که بپذیریم ما همان موجوداتی هستیم که برای طرد نشدن از قبیله هایمان برای مراقبت از جان و بقا، برای دوام آوردن در دنیای هولناک و جهان سختگیر پیرامون مان به آن چه بلد بودیم چنگ انداخته ایم، چه بسیاری از ما که در این مسیر شانس فراروندگی از نیازهای پیش‌پا‌افتادگی را هم تجربه کرده ایم. آن چنان که در پایان داستان تقه ای به تابوت عشق بزنیم و بگوییم «هی فلانی… اما من تو را بیش از هر آن چه که بود و نبود، دوست می داشتم»
محسن سلیمانی فاخر، کارشناس و منتقد سینما نیز گفت: این فیلم یکی از بهترین درام های خانوادگی در دهه اخیر است، ساده و عمیق، جسور و حاوی تضاد میان طمع و محبت که به صورت غیرمستقیم بر اهمیت خانواده، ارزش‌های اخلاقی، ارتباطات خانوادگی، درون نگری همدلانه و رابطه بین نسل‌ها تأکید می کند.
وی با اشاره به این که در دورانی هستیم که همه پراکنده و منزوی زندگی می کنیم گفت: نقطه قوت فیلم در ساده ترین جزئیات نهفته است، دکمه های باز، انارهایی که در کیسه های پلاستیکی پیچیده شده اند و کفش هایی که تعویض می‌شوند، این ها همگی مملو از پیام های و جادوی خاصی هستند که نشان از تحول و عمق شخصیت مادربزرگ است.
وی افزود: فیلم یک قوس توسعه شخصیت را به نمایش می‌گذارد که هم واقع‌بینانه و هم عمیقاً تأثیرگذار است. مسیر طی شدن طمع و رسیدن به شفقت به خوبی قابل باور است که با بخشش «ام» برای خرید آرامگاه برای مادربزرگ تکمیل می شود.
به گفته وی یکی از جالب ترین جنبه های فیلم، کاوش جسورانه فمینیسم و پویایی جنسیتی در خانواده است. زنانی که مورد نابرابری قرار گرفته اند، مادربزرگ از یک سو نسبت به پسرانش تعصب دارد، از سوی دیگر خودش زهر خورده نابرابری جنسیتی است، ترجیح او برای پسرانش بازتابی از تعصب نسلی است که خودش در دوران جوانی تجربه کرده است.

سلیمانی فاخر به بازنمایی فرهنگ اشاره و کرد افزود: شخصیت‌ها اغلب در مکالمات خود میراث دوگانه‌شان را برجسته می‌کنند، مثلا این خانواده به جشن گرفتن تعطیلات سنتی چینی مانند سال نو و روز جارو کردن مقبره‌ها ادامه می‌دهند، که یادآوری میراث مشترک آن ها و پیوندهای پایدار خانواده است.

فیلم می خواهد بگوید که هر قدیمی، کهنه نیست
فرانک آرتا منتقد سینما و روزنامه نگار گفت: فیلم «چگونه با مرگ مادربزرگ میلیونر شوم» محصول سال ۲۰۲۴ کشور تایلند، کاملا فضای شرقی دارد که ما ایرانی ها کاملا با آن آشنایی داریم. هر چند وقتی نام کشور تایلند به گوش می رسد، بلافاصله به یاد صنعت گردشگری خاص آن منطقه می افتیم! اما این فیلم در روستایی در کشور تایلند اتفاق می افتد که به روابط نسل z و نسل گذشته می پردازد.
وی ادامه داد: در ابتدای فیلم شخصیت نوجوان «ام» جلوی کامپیوتر نشسته و در حال گیم بازی است. مادرش به او گوشزد می کند که تو قرار شد درآمدی داشته باشی و به اصطلاح دست به جیب باشی، اما من دارم هزینه اینترنت و غیره تو را می دهم. بعد در ادامه شاهد حضور مادربزرگی هستیم که دو پسر و یک دختر دارد و زندگی خود را از طریق حلیم فروشی می گذراند. کشش داستان از همین نقطه آغاز می شود که روابط نوه و مادربزرگ چگونه پیش می رود، چون مادربزرگ به دلیل مریضی اش نیاز دارد که کسی به او کمک کند.
وی افزود: اما کشمکش داستان در این نقطه اتقاق می افتد که وارث اموال مادربزرگ یعنی فرزندانش در رقابت برای تصاحب آن هستند. هر چند وجهه فمینیستی داستان با پررنگ شدن عملکرد مادربزرگ و دخترش – مادر ام – توجه تماشاگر را جلب می کند. مثلا پسران با لطایف الحیلی می خواهند مادر را در کنار خود داشته باشند، اما مادربزرگ متوجه فریب آن ها می شود.
این روزنامه نگار افزود: در رفتار مادربزرگ دانایی وجود دارد و فیلم می خواهد بگوید که هر قدیمی، کهنه نیست! فیلم وارد این تم می شود که به دلیل سیطره تکنولوژی نباید از نسل قبل غافل شویم. در عین حال زنان پیر هم حق و حقوقی دارند که در پی آن هستن. در آخر هم با اتفاقاتی که می افتد و مرگ غم انگیز مادربزرگ به دلیل ابتلا به سرطان، ام به تحول می رسد که عشق بالاتر از هر چیزی است و هنگامی که به تابوت او ضربه می زند، می گوید که مادر بزرگ من شما را از همه بیشتر دوست دارم.
وی در پایان افزود: شکل تحول شخصیت ها بطئی و در عین حال همذات پندارانه است. این فیلم، فضای جالبی دارد، اما به هر شکل از این دست فیلم ها در سینمای ایران هم وجود دارد و خوشبختانه سینمای آسیا هم روز به روز حرفی برای گفتن دارد.

admin-a

اخبار مرتبط

معرفی نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران فیلم فجر چهل و سوم

در فاصله پنج روز مانده تا افتتاحیه چهل و سومین جشنواره فیلم…

رونمایی از لوگوی «موسی کلیم‌الله(ع)»

لوگوی فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا رونمایی شد. به…

دیدگاهتان را بنویسید