نشست خبری فیلم «پرویز خان» در سانس دوم روز پنجشنبه (۲۰ بهمن) در خانه رسانه برگزار شد. در این نشست، علی ثقفی (کارگردان)، عطا پناهی (تهیهکننده)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، میثم یاردیلو (مدیر صدابرداری) محسن خدابخش (طراح صحنه)، آزاده قوام (طراح لباس) و بازیگران این فیلم از جمله مریم سعادت، المیرا دهقانی، مهدی قربانی حضور داشتند.
در ابتدای نشست، علی ثقفی گفت: ساختن فیلم سخت و تولید فیلم فوتبالی هم سختتر. توپ غیرقابل پیشبینی است و باید از سازمان اوج و از اعتماد آقای پناهی تشکر کنم. ضمن آنکه ما تجربه پیشینی از ساخت فوتبالی نداشتیم.
وی با شرح پلانی فوتبالی از فیلم اظهار کرد: بحرانهای زیادی در فیلمبرداری پلانهای فوتبالی داشتیم و ما به دنبال این بودیم که راههایی پیدا کنیم که بتوان پلانهای فوتبالی را بگیریم. فرض کنید ما در سرما کات میدادیم و بدن این بچهها سرد میشد. سرد و گرم شدن بدن آنها تا پلان بعدی باعث میشد مدام مصدوم دهیم.
ثقفی یادآور شد: هوا سرد بود و زمانی که کات میدادیم، بازیگران فوتبالیستمان به سمت بخاری میدویدند. گرفتن این پلانها واقعا دشوار بود. تاکنون چند مستند فوتبالی ساختم و دغدغه ساختن فیلم فوتبالی هم داشتهام. در نتیجه برای نوشتن فیلمنامه سختی زیادی کشیدم و این فیلم حاصل کار یک تیم بزرگ است.
این کارگردان درباره انتخاب بازیگران اظهار کرد: ما امکان پیدا کردن بازیگری را که شبیه به آقای دهداری باشد، نداشتیم. البته برای بنده و تهیهکننده مهم بود که بازیگر بتواند شخصیت پیچیدهای را خلق کند. در واقع توانایی بازی برای این نقش خیلی مهم بود. به سراغ آقای پورصمیمی رفتیم. با وجود این که ایشان در پذیرش فیلم سختگیری دارند؛ خوشبختانه دو روز بعد از ارسال فیلمنامه با ما تماس گرفتند و نقش را پذیرفتند.
کارگردان «پرویز خان» تشریح کرد: آقای پورصمیمی در کار ما معلم بود و با ایشان سه ماه تمام دورخوانی داشتیم. سعید پورصمیمی وقت و انرژی زیادی در زمان پیشتولید گذاشت و در هنگام تولید هم به یاد ندارم که یک روز دیالوگها را حفظ نباشد یا بدون آمادگی سر صحنه بیاید.
وی درباره سیمرغ بهترین بازیگر مرد عنوان کرد: با احترام به همه بازیگران و هنرمندان، آقای پورصمیمی شانس کسب سیمرغ را دارند.
در ادامه عطا پناهی بیان کرد: زمانی که ایده مطرح شد، میشد فهمید که از آن سوژه یک فیلم بینظیر درمیآید و هر که فیلمنامه را میخواند همین نظر را داشت. ما مرز بیخطرِ عبور تبدیل شدن به کمدی در بخش فوتبالی فیلم را رد کردیم و تقریبا باید بگویم از خروجی فیلم راضیام.
مریم سعادت نیز توضیح داد: مهمترین ویژگی این فیلم برای من این بود که کاراکترها واقعی بودند. البته من آنها را ندیده بودم و ای کاش فرصتی پیش میآمد تا آقای دهداری و همسرش را میدیدم. سعی کردم در ایفای این نقش حرف گوش کنم و به وظیفهام عمل کنم و به نقش نزدیک شوم. ضمن اینکه بازی در این نقش و فیلم برای من بسیار جذاب بود.
در ادامه همه حضار، دختر پرویز دهداری که در سالن حضور داشت را مورد تشویق قرار دادند.
خسرو احمدی نیز تأکید کرد: من زیاد فوتبالی نیستم و زمانی که آقایان ثقفی و پناهی پیشنهاد کار را دادند، متوجه شدم با چه شخصیتهای بزرگی مواجه هستیم. شبی که فیلمنامه را خواندم، فردایش جلوی دوربین رفتم. تنها یک شب وقت داشتم به این نقش برسم.
این هنرمند ادامه داد: من کیف کردم و خوشحالم در «پرویز خان» حضور داشتم. خرسند هستم که یک جوان نازنین درباره فوتبال ملیمان فیلم ساخته است.
مهدی قربانی نیز عنوان کرد: روزی دستیار آقای ثقفی با من تماس گرفت و حضوری رفتم تا صحبت کنیم. ۷۰ درصد از حضورم در «پرویز خان» به خاطر حضور و همبازی شدن با آقای پورصمیمی بود.
المیرا دهقانی درباره حضورش در این فیلم تشریح کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر از نقش، خود داستان و رابطه پدر و دختری برایم جالب بود. پدر در این فیلم با دختر خودش رفیق است و به رشد فردی او توجه دارد و فکر میکند. این جریان، نقش شیدا را برایم جذابتر میکرد.
محسن خدابخشی خاطرنشان کرد: بازسای فضای دهه شصت سختی خودش را دارد و سعی کردیم با منابع و اسناد تاریخی که در اختیار داشتیم نعل به نعل کار را طراحی و بازسازی کنیم. گروه تحقیقاتی ما فریم به فریم بازی ایران و قطر را از آرشیوها درآورد و در فیلم همان را نشان دادیم.
وحید ابراهیمی نیز گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم به سرعت به دفتر رفتم و درباره کار صحبتهای بسیاری کردیم. ما در پشت صحنه با آقای ثقفی خیلی گپ و گفت داشتیم. زیرا قصد داشتیم این اثر مستند سینمایی باشد و در پیش تولید به پیشنهاد آقای ثقفی دوربین را به زمین بردیم.