نشست رسانهای انیمیشن «ببعی قهرمان» در آخرین ساعات روز هشتم جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این نشست حسین صفارزادگان و میثم حسینی دو کارگردان انیمیشن، محمدمهدی مشکوری تهیهکننده، مقداد اخوان نویسنده و پویا صفا آهنگساز حضور داشتند.
محمدمهدی مشکوری در ابتدای این نشست گفت: ایده این کار از زمانی شکل گرفت که سریال دو بعدی «ببعی» در شبکه کودک پُرمخاطبترین برنامه این شبکه شد. ما سال ۹۶ این سریال را تولید کردیم و تا سال ۹۹ درگیر آن بودیم. این کار برای گروه سنی خردسال بود و ما به این فکر کردیم برای این مخاطبان وفادار یک انیمیشن سینمایی بسازیم.
تهیهکننده «ببعی قهرمان» تصریح کرد: گروه سنی نوجوان توقع میزان کیفیتی را از انیمیشن دارد که ما نمیتوانیم این توقع را برآورده کنیم، اما برای کودک میتوانیم یک کار خوب با رنگ و لعاب بسازیم. میدانیم شاید این ژانر برای این جشنواره خیلی مناسب نباشد زیرا «ببعی قهرمان» برای کودکان ساخته شده است.
مشکوری ادامه داد: تخصص تیم ما تولید سریال تلویزیونی برای کودک و نوجوان است. ژانر کودک در کشور ما بسیار محروم و مظلوم است، اما شکر خدا جشنواره فجر امسال توجه ویژهای به حوزه کودک و نوجوان داشت.
وی تأکید کرد: صنعت انیمیشن قابلیت صادرات و ارزآوری زیادی دارد و ما اگر به این حوزه توجه ویژه داشته باشیم، اتفاقات ویژهای رقم خواهد خورد. ما نیز سعی کردیم یک کار بینالمللی بسازیم زیرا کودکان در همه جای دنیا یک رنگ و یک شکل هستند.
تهیهکننده «ببعی قهرمان» ادامه داد: یک پروژه انیمیشن حدود دو تا سه سال زمان میبرد و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را درگیر میکند. در نتیجه نقدی که به انیمیشن میشود باید با ملاحظه این شرایط خاص باشد.
مشکوری درباره حمایت نهادها از این اثر تصریح کرد: ما «ببعی قهرمان» را با همکاری سازمان اوج ساختیم.
حسین صفارزادگان نیز گفت: فرایند تولید انیمیشن بسیار پیچیده است و تمام مراحل آن مهم است، اما پرچالشترین بخش انیمیشن، بخش مدیریت است. در نتیجه نمیتوان فرایند تولید انیمیشن را با فرایند تولید فیلم مقایسه کرد.
میثم حسینی درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: تکنیک اصلی «ببعی قهرمان» سه بعدی است و یک فصلهای دو بعدی هم برای نمک بیشتر به کار اضافه شده است.
میثم حسینی افزود: ما در ایران با نرمافزارهای محدودی کار میکنیم، اما در همین پروژه ما از یک نرمافزار جدید برای مدیریت پروژه استفاده کردیم. ناگفته نماند بچههای ایران بسیار خلاق و توانمند هستند و متأسفانه در همین پروژه بچههایی بودند که اکنون ایران نیستند. این موضوع از یک طرف باعث افتخار است و از طرفی باعث افسوس که این استعدادها دیگر ایران نیستند.
در ادامه مقداد اخوان بیان کرد: سفارشی داده شد که برای سریال «ببعی» فیلم بلند تهیه شود. برای نوشتن این متن به این فکر میکردم یک ببعی چه کارهایی میتواند انجام دهد و چه کارهایی نمیتواند. هدف من این بود «ببعی قهرمان» امید بدهد و به بچهها بگوید تلاش کنند تا به هر چیزی که میخواهند برسند. در همین راستا خرده داستانها و شخصیتها شکل گرفتند.
پویا صفا نیز گفت: من کار سختی داشتم چون یک تیم خیلی بزرگ داشتیم. علاوه بر آهنگسازی، کل بحث صدا در این انیمشین دست من بود. خیلی سال است کار موسیقی انیمیشن کودک انجام میدهم. ساخت موسیقی برای کودک باید فانتزیتر باشد. من نیز سعی کردم موسیقی این کار به استانداردهای جهانی نزدیک شود و ما برای اولین بار در موسیقی این کار از هوش مصنوعی استفاده کردیم.
مشکوری بیان کرد: در بحث دوبله کار با افراد انجام شده است و فقط در بحث موسیقی ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم.
وی درباره پخش بینالملل گفت: ما سعی کردیم المانهای بینالملل را در این کار رعایت کنیم و مذاکرات جدی هم در این زمینه انجام شده است. در حقیقت این امید را داریم مخاطبان وفادار ما در اکران عمومی نیز حضور پُررنگ داشته باشند.
تهیهکننده «ببعی قهرمان» درباره ساخت محصولات جانبی این اثر توضیح داد: ما در حوزه سریال «ببعی» نیز کارهایی در راستای تجاریسازی انجام دادهایم. برای این کار هم قطعا انجام میشود و در بازار هم موجود است.
مشکوری خاطرنشان کرد: ما ۱۲ عنوان سریال در گروه سنی خردسال و کودک کار کردیم و اکنون در سطح کشور فعالیت میکنیم که این خروجیهای ما کار یک شرکت یا یک تیم داخل تهران نیست.
میثم حسینی در پایان درباره سبک تولید این انیمیشن گفت: پروژه «ببعی قهرمان» سرتاسر دیزاین بود. بخشی شاهد این هستیم که انیمیشنسازی به سمت وضوح سادهسازی رفته است، اما «ببعی قهرمان» در همه ابعاد سختترین راه را طی کرد. اگر هنر پویانمایی را از آرتیست بگیریم و به یک ماشین بسپاریم در واقع چیزی از انیمیشن باقی نمیماند.